TwojeFinanse
11 5 27 maja 2019 TwojeFinanse
Artykuł sponsorowany

Alior Bank – przykład udanego związku bankowości z nowoczesną technologią

Umiejętne dostosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych do procesów bankowych jest nie lada wyzwaniem. Powstaje wobec tego pytanie: czy wszystkie banki sobie z tym radzą? A jeśli nie, to które z nich radzą sobie najlepiej? Co prawda to już temat na osobny artykuł, a nawet raport – zobaczmy jednak, jak do problemu podszedł jeden z liderów bankowości na polskim rynku, czyli Alior Bank.

Bankowość, jaką wszyscy znaliśmy jeszcze kilkadziesiąt czy nawet kilkanaście lat temu, na naszych oczach bezpowrotnie odchodzi w przeszłość. Można chyba nawet zaryzykować tezę, że sektor bankowy jest jednym z tych, które w sposób szczególny próbuje zastosować nowoczesne technologie do swoich usług. Klienci zdają sobie z tego sprawę, jednak pewnie nie aż w takim stopniu, jak banki, które muszą na bieżąco reagować na dynamikę otaczającego świata i oczekiwania klientów.

Rozpocznijmy od krótkiej charakterystyki banku, któremu będziemy się przyglądać. Alior Bank bez wątpienia należy do pierwszej bankowej ligi w Polsce. Na pewno nie jest nieznany nad Wisłą, gdzie przez ponad dekadę zdążył się zadomowić i wyrobić sobie odpowiednią markę. Przypomnijmy tylko, że kapitał zakładowy banku wynosi 1,3 miliarda zł, a w 2015 roku posiadał on niemal tysiąc placówek na ternie całego kraju.

– Alior Bank S.A. został założony w 2008 roku przez włoską grupę Carlo Tassara. W 2012 roku Alior Bank zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych. W tym samym roku powstał oddział bankowości internetowej i mobilnej pod nazwą Alior Sync, jednak po dwóch latach w wyniku nawiązania współpracy z operatorem sieci komórkowej zastąpiła go marka T-Mobile Usługi Bankowe – podaje portal Wirtualna Polska – Finanse.

Jak więc widać, Alior Bank niemal od początku zdecydowanie postawił na współpracę ze znanymi firmami telekomunikacyjnymi, rozwijając usługi mobilne i internetowe. Nie jest tajemnicą, że w chwili obecnej żaden poważny bank nie może sobie pozwolić na poważne braki w tej dziedzinie – zwłaszcza wobec niczym nieskrępowanego przepływu klientów w czasach dużej konkurencji rynkowej. Naturalnym odruchem klienta jest bowiem szukanie nie tylko jak najlepszych warunków finansowych (minimalnych prowizji, dodatkowych opłat itd.), ale również – i to w dużym stopniu – dostęp do zaawansowanych rozwiązań mobilnych, które – co również ważne – nie zawiodą w najbardziej potrzebującym momencie.

Cyfrowy Buntownik, czyli skok w przyszłość

"Cyfrowy Buntownik" to dosyć oryginalna nazwa – ale też program, którą za sobą skrywa, jest na swój sposób oryginalna, a wręcz rewolucyjna. Alior Bank właśnie w ten sposób nazwał swoją strategię na lata 2017-2020, co miało być odpowiedzią na zmiany technologiczne, jakie przechodziła w ostatnim okresie branża bankowa. "Cyfrowy Buntownik" miał zapewnić klientom bardziej wygodne, mobilne i innowacyjne rozwiązania.

– By stawić czoła technologicznej rewolucji w bankowości, zmianie oczekiwań klientów i sprostać konkurencji konieczna jest transformacja Alior Banku z firmy finansowej z rozwiniętym działem IT w finansowo-technologiczną – swoisty fintech, ale z licencją bankową. Umożliwi to bankowi utrzymać satysfakcję klientów, zwiększyć efektywność, zapewnić dalszy, dynamiczny rozwój działalności oraz odpowiedni poziom zwrotu z kapitału dla naszych akcjonariuszy – komentował Wojciech Sobieraj, prezes banku.

Plan Alior Banku był prosty, choć jednocześnie niezwykle w swej prostocie ambitny. Celem było utrzymanie przewagi nad konkurencją w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań technologicznych: obronienie pozycji lidera technologicznego w Polsce i gonienie europejskiej czołówki. Właśnie dlatego bank przeznaczył na czteroletnią strategię rozwojową aż 400 milionów złotych, czyli mniej więcej po 100 milionów na rok. Już te liczby świadczą dobitnie o tym, jaką wagę Alior Bank przywiązuje do tego, aby jego usługi były tak nowoczesne i wygodne dla klientów, jak to tylko możliwe. Co jednak z tych założeń udało się osiągnąć, wszak strategia powoli osiąga swoją datę graniczną…

Dronn – jak Alior Bank wykorzystuje AI

Odpowiedź na to pytanie rozpocznijmy od… sztucznej inteligencji. Sztuczna inteligencja (w skrócie SI albo z angielskiego AI – artificial intelligence) jest obiektem badań wielu instytucji, które dzięki niej chciałyby w znaczny sposób podnieść jakość świadczonych przez siebie usług. Nie inaczej jest w przypadku bankowości – banki rozwijają procesy robotyzacji usług, a jednym z głównych rozgrywających na tym forum jest właśnie Alior Bank. Głownie za sprawą arcyciekawego programu, wykorzystującego właśnie sztuczną inteligencję, o nazwie Dronn. Czymże on właściwie jest?

– Dronn to wirtualny doradca, system oparty na technologii sztucznej inteligencji wykorzystującej: rozpoznawanie, syntezę mowy i analizę języka naturalnego. Obecnie wykorzystywany jest w procesie miękkiej windykacji oraz w prowadzeniu ankiet marketingowych, co istotnie wpłynęło na ograniczenie kosztów operacyjnych działania procesów, przy jednoczesnym wzroście poziomu zadowolenia klientów. Mówiąc krótko: Dronn pomógł zautomatyzować powtarzalne procesy, dzięki czemu mogliśmy zadbać o rozwój pracowników, którzy je wykonywali, w innych obszarach organizacji – tłumaczył Marcin Król, szef Działu Rozwoju Systemów i Robotyzacji, cytowany przez Tomasza Domańskiego ze Spider’s Web.

BLIK, czyli Polacy płacą telefonem

Dronn należy do tych najbardziej zaawansowanych i nowoczesnych programów banku, jednak warto również zwrócić uwagę na te usługi, które choć nie najnowsze, to jednak zyskują coraz większą popularność w społeczeństwie. Jedną z nich jest bez wątpienia system BLIK. Jak donosiły media, w pierwszym półroczu 2018 roku BLIK miał obsłużyć aż 33 miliony transakcji płatniczych, co stanowiło porównywalny wynik za cały rok poprzedni.

– Usługa BLIK pozwala Ci na dokonywanie płatności w sklepach tradycyjnych i internetowych oznaczonych symbolem BLIK oraz na wypłacanie gotówki z bankomatów. Włączenie usługi BLIK jest również jednym z kroków aktywacji usługi przelewów na telefon BLIK, w ramach której możesz wysyłać i odbierać przelewy bez znajomości numeru rachunku bankowego – wystarczy, że znasz numer telefonu odbiorcy: jeśli jest zarejestrowany w usłudze – przelew otrzyma natychmiast. Jeżeli chcesz korzystać z BLIK-a wystarczy, że aktywujesz aplikacje mobilną Alior Banku, a następnie aktywujesz usługę BLIK.

Rekordowe wyniki finansowe

Powiedzieliśmy już, że Alior Bank należy do tych banków, które przodują w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w swoich usługach. Potwierdzeniem tego niech będą najnowsze wyniki finansowe instytucji, które prezentują się – ujmując rzecz delikatnie – całkiem solidnie.

– W I kwartale bieżącego roku Alior Bank odnotował przychody na poziomie 1 026 mln zł, co jest wynikiem lepszym od oczekiwań rynku i wielkości osiąganych w porównywalnych okresach lat ubiegłych: 965 mln zł w I kwartale 2018 r. oraz 1 011 mln zł w IV kwartale 2018 r. Zysk netto za pierwsze trzy miesiące 2019 r. wyniósł 103 mln zł, co jest zgodne z prognozami analityków. Na wynik istotny wpływ miała wysokość składek na Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Po wyłączeniu składek na BFG zysk netto wyniósł 225 mln zł, co dało wzrost o 6% względem I kwartału 2018 r. – cytuje komunikat banku popularny portal Money.pl.

Alior Bank – forum prawdę ci powie?

Nie tylko zresztą wyniki finansowe – potwierdzenia dobrego odbioru zmian, jakie zachodzą w Alior Banku, można szukać również w Internecie. Fora internetowe to jednak swoisty miecz obosieczny – należy podchodzić do nich ostrożnie. Jak zatem rozpoznać rzeczywiście wartościowy komentarz? Przede wszystkim po tym, że jego autor wie dokładnie, o czym mówi.

– W porównaniu z konkurencją, w której miałem dotychczas konta. Bardzo fachowa obsługa zarówno w placówce banku jak i telefoniczna. Wszystko załatwione przy pierwszym kontakcie. Po 2 tygodniach zadzwoniła Pani i pytała czy wszystko działa, czy jest ok i nie chciała nic sprzedać tzn wcisnąć czym byłem zaskoczony. Dostęp w tym okresie bez przerw, aplikacja mobilna do tej pory nie zawiodła. Spełniam warunki " niepłacenia" za konto i wydane do niego karty więc obsługa bez opłat. Dzięki płatności telefonami zyskałem prawie 15 zł więc jest to pierwsze konto które nie tylko było bez opłat ale dało zarobić. Załapałem się jeszcze na promocje AndroidPay i po 5-ciu transakcjach dostałem na konto 50 zł – pisze jeden z użytkowników o Alior Banku na forum bankowe-konta.info. Inne opinie dostępne są chociażby na portalu Opinie24 oraz platformie GoWork.

Dwa kroki przed konkurencją

W kwestii zaawansowanych rozwiązań technologicznych Alior Bank rzeczywiście jest na wyjątkowej pozycji, pozostawiając bankowy peleton nieco w tyle. Również Tomasz Domański ze Spider’s Web nie miał co do tego wątpliwości, zamykając swój tekst następującymi słowami:

– I tak właśnie systematycznie, krok za krokiem, Alior Bank zyskuje przewagę nad swoją konkurencją. Za kilka lat może okazać się, że do załatwienia tej samej sprawy, którą w Alior Banku załatwicie w trakcie rozmowy z Dronnem, w innym banku będziecie musieli nadal stawiać się osobiście w najbliższym oddziale. Całkowicie niepotrzebnie.


News jest opinią użytkownika TwojeFinanse i wydawca Portalu nie odpowiada za jego treść. Zgłoś błąd lub nadużycie

Wasze komentarze

Komentarze moga dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto

Odpowiedzi moga dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto

Nie ma jeszcze komentarzy - wyraź swoją opinię jako pierwszy